الرئيسية » رأي » معمر عطوي »

تضحك من جهلنا الأمم

معمر عطوي

جاء الرسول محمد بن عبدالله الهاشمي القرشي ليقول للعرب “إن الدين عند الله الإسلام”، ولم يقل لهم لا شيعة إمامية ولا سنة وجماعة. ولما انفرط عقد وحدة المسلمين مع استشهاد الحسين في كربلاء، بدأ المسلمون يخرجون عن وحدانية الدين، ويتحولون الى مذاهب وطرق وجماعات نشأت في الأصل عن خلافات وأطماع سياسية ودنيوية لتصبح أطراً عقائدية جامدة.
فبعد وقت من ظهور الخوارج الذين خرجوا عن طاعة الإمام علي بن ابي طالب والخليفة الأموي معاوية بن أبي سفيان، وشكلوا حالة ثالثة في الإسلام، بدأت تتحول الجماعات السياسية المؤيدة لأهل بيت الرسول وتلك المغالية في الولاء لصحابته، إلى مذاهب لها عقيدتها ومنهجها وأصولها الفقهية الخاصة ورؤيتها الخاصة للسيرة النبوية، إضافة الى العبادات والمعاملات والقواعد السلوكية.
أما كيف تولدت هذه التفاصيل ومن هو الذي انشق عن من فهذا ما هو بغير واضح، لأن كل جماعة تسوّغ ما آمنت به بآيات قرآنية وأحاديث نبوية.
مصدرا التشريع الأساسيان هما القرآن والسنة النبوية؛ القرآن حمّال أوجه كما قال الإمام علي، وتفسيره يختلف حتى بين فقهاء أهل السنة أنفسهم وفي الأساس بين الائمة الأربعة للمذهب (الشافعي والحنفي والحنبلي والمالكي). وبرز هناك الى جانب التفسير التأويل، فانتقل المسلمون من ظاهر اللغة الى بواطنها، وبرزت مدارس فلسفية وفقهية عديدة منها ما أخذ بأسباب النزول ففسّر الآيات أو أولها وفق هذه الأسباب، ومنهم من اعتبر الحكم (المُنزل) صالح لكل زمان ومكان. ونشأت المعتزلة والأشاعرة وبدأت حملات التكفير والإتهام بالردة والضلال والفسق والشرك بالله بين جماعات المسلمين، بما يتجاوز مسألة الخلاف السني ـ الشيعي.
أما السنة فتم احتكارها في كتب معينة لدى كل مذهب ولا مجال لمناقشتها، حيث ظهر “الصحيحان” (البخاري ومسلم) عند السنة و”أصول الكافي” (الكليني)عند الشيعة الإثني عشرية. طبعاً لم تكن هذه الكتب فقط هي المصدر الوحيد للسنة فقد ظهر العديد من المراجع و”الأسانيد” التي تتضمن أحاديث نبوية بلغت عشرات الآلاف. وظهر علم الرجال أو علم الجرح والتعديل للتمحيص في هوية الراوي ومصداقيته وأخلاقه وإخلاصه للإسلام.
وبدأت التعقيدات تظهر من هنا، حيث باتت كل جماعة لا تأخذ إلاّ من الراوي الذي تثق به أو تنسبه الى معسكرها. فالراوي ومن يأخذ عنه بالتواتر ينبغي ان يكونوا مقربين من أهل البيت وموالين لهم بالنسبة للشيعة، وعند السنة ينبغي أن يكونوا من محبي الصحابة ومن غير المشكوك في ولائهم ومحبتهم للخلفاء الأربعة.
وهكذا بدأ تصنيف الحديث يتم على أساس حزبي وجهوي إذا صح التعبير، وبرزت تصنيفات متعددة للأحاديث؛ منها الصحيح والضعيف والمدسوس (الاسرائيلي)، وظهرت أحاديث بالغة في عدم منطقيتها، بل في اسطوريتها عند جميع المذاهب.
ولعلماء الحديث أساليبهم ومناهجهم التي يفنّدون فيها كل حديث وكيفية نقله وتواتره حتى وصل الينا. بالمختصر أصبح الحديث وهو المصدر الثاني من مصادر التشريع رهناً بـ “الثقاة”.

وبالتالي أصبح كل مذهب يعتد بـ “أسانيد” من الأحاديث لتسويغ وجهة نظره. ولم تقتصر تلك التسويغات على أحاديث النبي محمد بل تعدتها الى الصحابة عند السنة وأئمة أهل البيت عند الشيعة.
وفي حين ظلت الشريعة الإسلامية قاسماً مشتركاً بين المسلمين تجمع في كلياتها الأساسية بين المذهبين الرئيسين أكثر مما تفرّق، تحوّل الفقه الى شكل من أشكال التفرقة حتى بين مدارس المذهب الواحد.
فالاختلاف الفقهي بين أئمة أهل السنة الأربعة، أو بين فقهاء ومراجع الشيعة، قد يكون أحياناً في بعض جوانبه أكثر عمقاً من مسائل خلافية بين السنة والشيعة.
بيد أن الشحن المذهبي المدعوم بجدل عقائدي بيزنطي لا يفيد المسلمين بشئ في الواقع، تجذر في التاريخ وتشظى الى ذروته في الحاضر. وبالتالي أصبحت الخلافات أعمق وارتبطت الآراء الفقهية والفتاوى الشرعية بصور نمطية شكّلها كل فريق في ذاكرته ووعيه الجمعي عن الفريق الآخر، فكادت معها أن تصبح هذه الصورعند فئة في نظر الفئة الأخرى وبالعكس مثيرة للسخرية أو للضحك أو حتى للغضب، في حين كان الآخرون يسخرون منا وتضحك من جهلنا الأمم. لماذا؟ لأن المؤسسة الدينية من الأساس لا لزوم لها في علاقة الإنسان بما يؤمن به من أمور ميتافيزيقية، وبحسب الإسلام، فإن الله أقرب للانسان من حبل الوريد، فلماذا سيحتاج الى مذاهب ورجال دين ودكاكين تستغل ضعفه تجاه ما يعتبره مطلقاً، وتغتني بالأموال والنفوذ على حسابه؟

 

اقرأ للكاتب نفس:

تعليق واحد

  1. ثائر:

    ككاتب لبناني تصورت من خلال العنوان انك ستكتب نقدا لاستحمار الطبقه الحاكمه اللبنانيه لجمهورها فوجدت نفسي ادخل في متاهات الدين وتفرعاته التي هي معقده اكثر بكثير من نظامنا اللبناني المتخلف , حبذا لو نترك علوم الدين والفرق للمساجد والمدارس الدينيه وليكن تركيز جميع المثقفين اللبنانيين على توعية الشعب بان كل مشاكلنا هي بسبب نظامنا الفريد من نوعه بتخلفه ومن انه لا يمكن لمن هو في الحكم ان يقوم باصلاحه وهو المستفيد الاول من هكذا نظام لا لا يمكن ان يكون هكذا نظام هو القضاء والقدر لكل لبناني لا لن اصفق او اقف لاحد يسمونه زعيم الطائفه ورمزها وكل همه في الحكم كيف ينتزع ويتقاسم مع بقية الرموز كعكة التسلط على رقاب الشعب لا فلنصرخ جميعا لا للطائفيه لا للزعامات لا لعباده الاشخاص ولا شيء مقدس في هذه الحياة الا ان كان في خدمة الانسان ولا يدعي احد بانه واعي او مثقف وهو يسير كالبهيمة في مواكب الراكعين للزعيم وبذالك تضحك الامم على جهلنا ( عذرا للاطالة فالاستعباد جدا مؤلم والاكثر ايلاما ان تكون مستعبدا باسم الله والدين لكن ليس لله بل للاشخاص).

    تاريخ نشر التعليق: 2013/04/13

اُكتب تعليقك (Your comment):

صحافة اسرائيل

إعلان

خاص «برس - نت»

صفحة رأي

مدونات الكتاب

آخر التعليقات

    أخبار بووم على الفيسبوك

    تابعنا على تويتر

    Translate »
    We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
    Cookies settings
    Accept
    Privacy & Cookie policy
    Privacy & Cookies policy
    Cookie name Active

    Privacy Policy

    What information do we collect?

    We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

    What do we use your information for?

    Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

    How do we protect your information?

    We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

    Do we use cookies?

    Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

    Do we disclose any information to outside parties?

    We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

    Registration

    The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

    Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

    We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

    Updating your personal information

    We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

    Online Privacy Policy Only

    This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

    Your Consent

    By using our site, you consent to our privacy policy.

    Changes to our Privacy Policy

    If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
    Save settings
    Cookies settings