الرئيسية » رأي » معمر عطوي »

السوريّون بين فوبيا التشييع وفزاعة السلفيّة

attwi 3معمر عطوي

مهما كتب الإنسان في موضوع الخلاف التاريخي بين المذاهب الإسلامية فلن يفي الموضوع حقه، ولن تكفي ملايين الصفحات لاستيعاب هذا الجدل البيزنطي الطويل، وذلك لعمق الأزمة تاريخياً وتشعبها بين السياسة والدين والمجتمع، وتعقيداتها العقائدية اللاهوتية وتداخل هذه التعقيدات مع المصالح الإقليمية والدولية.

أزعم انه يمكن حل المشكلة بجرّة قلم، إذا شاء القيمون على هذه المذاهب والأحزاب السياسية التابعة لها، على أن يتبعها خطوات عملية ترسّخ معنى وحدة المسلمين وتعاونهم “على البر والتقوى” لا على “الإثم والعدوان” كما هو حاصل اليوم.

لكن ما يعيشه العالم الإسلامي ، هو وصول الأمور الى حافة الهاوية، حيث بات التحذير من فتنة مذهبية متأخراً جداً بعدما بلغ السيل الزبى، وانخرط المسلمون في حرب مذهبية شنعاء يمارسونها يومياً، في سوريا ولبنان والعراق وباكستان وإيران والسعودية والبحرين، تربوياً واعلامياً ودعوياً وعسكرياً وأمنياً الخ.

كل التبريرات التي تحاول أن تقول إن النزاع سياسي وليس طائفياً، هي محاولات ذر للرماد في العيون، لأن الواقع يدحض كل هذه التنظيرات التي لا تهدف سوى الى الغرق أكثر في مستنقع الدماء.  وتؤسس لصراع وجودي بدأت ملامحه تظهر واضحة، بعدما انخرط من كان يُحسب على العقلاء، في هذه الصراع.

صحيح أن من يوالي النظام السوري هم حزب الله “الشيعي”، لكن لا أحد ينكر أيضاً أن ثمة شريحة واسعة من شخصيات وأحزاب سنية أصولية وقومية عربية في الشام والعالم العربي  تقف الى جانب هذا النظام، فقط لأنه يحمل عنوان الممانعة ودعم المقاومة. وصحيح أن من يقف ضد النظام هم الغالبية السنية في هذه البلدان، بينما يتخوف جزء من المسيحيين والأقليات من سيطرة التشدد الإسلامي على المنطقة فيتمسكون بقشة تُسمى النظام العلماني على ظلمه واستبداده، بيد أن من هؤلاء المسيحيين والأقليات وبينهم شيعة وعلويون أيضاً يقفون ضد نظام بشار الأسد لاضطهاده شعبه وتسببه بتخلف سوريا على مدى 13 عاماً شكلت إمتداداً لحكم والده الدكتاتور حافظ الأسد.

هذا قد يعني أن الصراع في سوريا يدور بين نظام مستبد وداعميه من جهة وبين من يطالب بحريته وكرامته ورغيف خبزه ومستغليهم من جهة أخرى. هناك عناصر عديدة في هذا المشهد تسئ الى الصورة؛ فزاعة الأصولية السنية وخطر التدخل الخارجي وتورط عملاء اسخباريين سوريين يعملون لصالح دول عديدة لها هدف واحد هو تدمير سوريا واضعافها الى أدنى درجة، في مقابل هاجس آخر هو فوبيا التشييع وسيطرة ايران على “هلال شيعي” يمتد من لبنان عبر الشام وصولاً الى باكستان وأفغانستان ودول في أسيا الوسطى.

فالصراع بات حمّال أوجه بتداخل عوامل عديدة تجعله طائفياً مذهبياً في جانب واقتصادياً فيما يتعلق بالنفط وممرات أنابيب الغاز والتجارة والنفوذ، واجتماعياً فيما يتعلق بطبقة ثرية تحكم وشريحة واسعة من الفقراء المحرومين تناضل لرفع الظلم عنها.

والأهم من كل هذه التفاصيل، ثمة صراع دولي على أرض الشام يدفع ثمنه الشعب اللبناني والسوري والعراقي والبحريني والسعودي بدمائه وخيراته، ويديره قطبان عالميّان يستمدان قوتهما من غباء أقطاب أصغر مثل إيران والعراق والنظام السوري ودول خليجية وتركيا.

وقد تظن هذه الدول أنها بانخراطها السافر في هذا الصراع إنما تعمل على تحسين مواقعها وتعزيز حضورها الإقليمي، لكنها تمارس الغباء بعينه إذ ما الذي يستفيد منه هذا النظام أو ذاك إذا خسروا كل أوراقهم من مقاومة في هذا الجانب وقوى ثورية ناشطة في ذاك الجانب، سوى جلب الويلات على هذه المنطقة وتقديمها على طبق من ألماس الى الغزاة الكبار؟

أمام هذا الواقع الصعب لا حل للمشكلة المذهبية إلاً بالحوار والبدء الفعلي بخطوات سحب حزب الله لعناصره من أرض سوريا ووضعهم على الحدود مع فلسطين المحتلة، في مقابل ايقاف المعارضة السورية الكتائب السلفية الجهادية عن غيها في التكفير وإهدار دم الشيعة، وسحب كل عنصر جهادي غير سوري من أرض الشام.

وبالتالي توقف حزب الله عن التدخل في الأزمة السورية وتراجع النظام عن تعنته القاتل يقابله رفع شعار “سوريا ديموقراطية علمانية لا طائفية ولا دينية وسيادية غير مرتهنة للخارج” من جانب قوى المعارضة. هذه الخطوة يتبعها خطوات أخرى على صعيد العالم الإسلامي مثل تشديد مراجع الشيعة على تحريم السباب والشتائم لزوجات الرسول والصحابة، وإعلان فتاوى تجيز التعبد على مذهب أهل السنة، مقابل إعادة الأزهر ومراجع أهل السنة بالعمل في فتوى شيخ الأزهر الراحل محمود شلتوت بجواز التعبد على مذهب الشيعة.

طبعاً هذه أمور قد تكون أو هي بالفعل مجرد أوهام في وقت تفتح فيها موجات الأثير الإذاعي والتلفزيوني أبوابها لدعاة الفتنة والقتل والتكفير والسخرية والتهفيت والاقصاء من كلا الطرفين. لكن حزب الله بما كان يملكه من حكمة، قبل تورطه في الوحول السورية، يمكن أن يبادر الى القيام بخطوة على طريق الألف ميل بالتفاهم مع الإخوان المسلمين، خصوصاً في ظل ما يدور من أحاديث عن حوار مفتوح بين طهران والقاهرة قد يكتمل بحوار مماثل بين طهران والرياض.

والحديث عن خطر تشييع في الدول السنية أو ذات الغالبية السنية، ما هو إلا  زوبعة في فنجان، والرد عليه يكون بفتح باب الحوار بين رجال الدين ومؤسسات البحث حول التاريخ الإسلامي بمنهجية بحثية موضوعية عقلانية، والرد على كل طرح بالحجة والمنطق وليس باثارة تهويمات عقائدية وفتاوى تكفير وتفضيل اليهودي على الشيعي بما يثبت فشل منطق الحوار ومقارعة الحجة بالحجة.

آن للحكماء من الطرفين أن يتخذوا قراراُ تاريخياً بوقف كل هذا الهراء العقائدي ودحض كل ما يقال عن تشييع وتسليف في بلاد الشام، تلك الفوبيا التي ستُشعل كل آبار نفط المنطقة بمن حولها من بشر لا يدرون ماذا يفعلون.

لقد برز في هذه المنطقة نقطتان مضيئتان خرقتا مشهد ظلم الدولة ورتابة الخضوع للنظام وللعدو الصهيوني، هما الثورة والمقاومة فكفى إغراقاً لهاتين الظاهرتين الفريدتين في وحول مذهبية قذرة، لأنه لن يبق لنا حتى ورقة التوت بعد زوالهما.

اقرأ للكاتب نفس:

اُكتب تعليقك (Your comment):

صحافة اسرائيل

إعلان

خاص «برس - نت»

صفحة رأي

مدونات الكتاب

آخر التعليقات

    أخبار بووم على الفيسبوك

    تابعنا على تويتر

    Translate »
    We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
    Cookies settings
    Accept
    Privacy & Cookie policy
    Privacy & Cookies policy
    Cookie name Active

    Privacy Policy

    What information do we collect?

    We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

    What do we use your information for?

    Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

    How do we protect your information?

    We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

    Do we use cookies?

    Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

    Do we disclose any information to outside parties?

    We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

    Registration

    The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

    Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

    We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

    Updating your personal information

    We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

    Online Privacy Policy Only

    This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

    Your Consent

    By using our site, you consent to our privacy policy.

    Changes to our Privacy Policy

    If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
    Save settings
    Cookies settings