الرئيسية » رأي » معمر عطوي »

سني – شيعي: صناعة الكراهية المقدّسة

معمر عطوي
يأبى العديد من المسلمين وعلى رأسهم مشايخهم ودعاتهم أن يعترفوا بوجود نحو 90 في المئة من القواسم المُشتركة بين السنة والشيعة؛ يكفي أنهم يؤمنون بإله واحد ويقرأون في قرآن واحد ويعتقدون بالنبي محمد كخاتم للأنبياء، ويؤمنون بالملائكة والرسل ويوم الميعاد وبالقضاء والقدر الخ..
فهم رغم ذلك يصرّون على اظهار الفوارق التي لا تتجاوز العشرة في المئة بينهم.
الأنكى من ذلك، أن هذه الفوارق التي يختلفون حولها هي بمعظمها تنطبق عليها الآية الكريمة: (تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ).
مع ذلك يُصرّ كثير من أمة محمد على الاستغراق في الماضي، والسؤال عمن لا يجوز السؤال عنه حتى وفق قواعد القرآن ومقاصد الشريعة، لأن العودة الى التاريخ بصوره الفتنوية السيئة ليس لصالح أي فريق من المسلمين اليوم. لهذا تجد المغالين في حب آل بيت الرسول يعبّرون عن كرههم لبعض صحابة النبي حتى ولو كان هذا الصحابي من صانعي مجد الإسلام والمضّحين بالغالي والنفيس في سبيل الدعوة.
هؤلاء المغالون مستعدون لمخالفة من يقدّسونه من أجل إرضاء نزعة الكراهية والحقد في قلوبهم. فهم يمجّدون بالامام علي ويجعلونه في مصافٍ أعلى من الأنبياء ومع ذلك يخالفون قوله: «إنِّي أكره لكم أنْ تكونوا سبَّابين، ولكنَّكم لو وصفتم أعمالهم، وذكرتم حالهم كان أصوب في القول وأبلغ في العُذر، وقلتم مكان سَبِّكم إيَّاهم: اللَّهمَّ احقن دماءنا ودماءهم، وأصلح ذات بيننا وبينهم، واهْدِهم مِن ضلالتهم، حتَّى يعرف الحَقَّ مِن جَهله».
فمناقشة سلوك وممارسات وأخلاقيات أي شخص من شخصيات الإسلام في بداياته، سواء كانوا صحابة أو من آل بيت الرسول وحتى الرسول نفسه، مناقشة مشروعة بشرط أن تكون داخل الأطر العلمية والبحثية المتعلقة في التاريخ وأحداثه، لا من منطلق مزاجي على اساس حب أوكره أو عبادة شخصية أوحقد على شخصية أخرى.
لقد وصل الينا عبر التاريخ وحروبه وفتنه العديدة ذهنية إقصائية لا يمكن التفاهم معها، تقوم على التخوين والتكفير من دون أن تنظر الى إيجابيات هذا الشخص أو ذاك. ولتجد أشخاصاً لا قيمة لهم علمية او اجتماعية يتطاولون على صحابة الرسول الذين فتحوا البلاد وصنعوا الأمجاد وغيّروا مجرى التاريخ.
فتجاهل كل منجزات وأعمال الصحابة لأجل مواقف معينة فيه نوع من الإسفاف والظلم، هنا يكون البحث التاريخي الموضوعي كفيلاً بجلاء العديد من الغموض في بعض القضايا التي تثير الفتن بين المسلمين.
لعل العلامة الراحل محمد حسين فضل الله كان من أبرز المتصدّين للروايات المغلوطة عن الصحابة بكل جرأة وعقلانية، حين شكك في بعض الروايات التي تسئ الى عمر وأبي بكر. وربما كانت خطواته ناقصة في إعادة الاعتبار للصحابة في الوسط الشيعي على اعتبار أن ذلك قد يسحب البساط من تحت قدميه كمرجعية شيعية لمصلحة المراجع الأكثر تشدداً ومغالاة.
طبعاً أهل السنة غير منصفين بحق أهل البيت أيضاً، لا شك انهم يجلون الإمام علي وأولاده ويكنون لهم كل حب ومودة، لكنهم لا يتعاطون بمسؤولية تاريخية مع قضية الحسين واستشهاده، ولا يعرّفون أولادهم على قيمة علم وأخلاقيات أئمة أهل البيت بالمقدار الذي يتحدثون فيه عن الصحابة، بل يغالون في حب الصحابة والدفاع عنهم وكأن الله قد أوكلهم بالدفاع عن هؤلاء. طبعاً داخل صفوف أهل السنة مدارس ومذاهب عديدة منها ما يجلّ أهل البيت بدرجات قد تكون أكثر مما يقوم بها الشيعة، ومنهم من اختار خط يزيد وهم قلة فانعكست أفكاره في شريحة معينة باتت لا تؤمن بأي من ائمة أهل البيت بعد الحسنين.
المشكلة نفسها مع الشيعة الذين لا ينظرون الى الحياة إلا من خلال حب أهل البيت وتقديسهم وجعل الأئمة الاثني عشر في مراتب مخلوقات غير بشرية مقدّسة ومعصومة عن الخطأ وفي مرتبة أعلى من مراتب الأنبياء.
قد يكون ذلك ردة فعل متبادلة من الطرفين؛ المغالاة بحب أهل البيت لدى الشيعة جعلت بعض أهل السنة لا يهتمون بهذه الشريحة من الناس. والمغالاة في حب الصحابة لدى السنة جعلت الشيعة يتعاطون بسلبية مع هذه الشريحة. واذا أردنا ان نكون منصفين ينبغي النظر الى التاريخ بعينين مفتوحتين لا بعين واحدة، ولا وفق ذهنية حاقدة تنشر الكراهية قبل أن تُدرك الحقائق.
هي رواسب تاريخية انطلقت من ولاء سياسي لهذا الفريق أو ذاك، وأصبحت قناعة دينية ومعتقداً آيديولوجياً، خاضعاً لقانون الحساب. وكأن الله الذي يؤمن به المسلمون لا شغل له يوم الحساب المذكور في الكتاب، الا معرفة مدى حب هذا الشخص أو كره ذاك الشخص. وقد يظن البعض انه حتى لو قتل وسرق وزنى وفسد في الأرض سيغفر له ربه بمجرد دفاعه عن عمر وأبو بكر أو تقديسه لعلي والحسن والحسين.
الشئ المثير للإشمئزاز أن كل هذه الأعمال الملحمية التي تُقام في عاشوراء بداعي حب الحسين والوقوف ضد الظلم، تتجاهل استشهاد ثلاثة من إخوة ابي عبدالله في هذه الموقعة، فقط لأن أسماءهم هي أبو بكر وعمر وعثمان!!
هذا نموذج مُصغّر عن عدم وضوح التاريخ ورواياته المتناقضة في زواريب السياسة والمصالح الدنيوية. تناقضات تحولت مع الوقت الى مواجهات دموية مقدّسة لا علاقة لها بأخلاقيات ما يقوله السنة والشيعة معاً عن جوهر رسالة الإسلام.
هكذا تمت صناعة الكراهية في المساجد والحسينيات، لدرجة أن بعض الإيرانيين كانوا الى فترة ليست ببعيدة يقومون بزيارة قبر أبي لؤلؤة المجوسي فقط فقط لأنه قتل الخليفة الثاني عمر بن الخطاب.  ثم صدر قرار رسمي من المرشد الأعلى علي خامنئي باغلاق القبر أمام الزوار درءاً للفتنة، وفي هذا القرار، ولو جاء متأخراً حكمة نتمنى أن يتم اسقاطها على العديد من مواضيع الخلاف.
يحتاج التاريخ إلى رجال بحث موضوعي للتحقيق في غياهبه، لا الى رجال دين يتنافسون في صنع الكراهية وسط أتباعهم لأن خطاب الحقد هو الطريق الأسهل لاستقطاب الجهلة والغوغاء بنظرهم وهذه القاعدة تجعل الدين في وادٍ والأخلاق في واد آخر.
ماذا يفيد هؤلاء الجهلة من رجال الدين لو كسبوا كل غوغاء العالم وخسروا أنفسهم؟ هذا ما يقع به رجال الدين ولا أقول علماء الدين لأن العالِم هو من يصنع التطور ويخترع الأمور التي تنفع البشر لا ذلك الذي يعيدهم آلاف السنين الى الوراء.
ربما كان الأجدى لو يتحول خطاب الاسلام الى خطاب وحدوي يسعى الى تبيان نقاط اللقاء بدل الخلاف، وهذا فيه مصلحة للمسلمين ودرءاً عنهم لمفسدة هم بغنى عن وجودها، لأنهم طالما بقوا ماكثين في هذه الذهنية القبائلية سيظلون بعيدين عن قيم الأخلاق التي هي إن ذهبت ذهبوا الى غير رجعة.

اقرأ للكاتب نفس:

اُكتب تعليقك (Your comment):

صحافة اسرائيل

إعلان

خاص «برس - نت»

صفحة رأي

مدونات الكتاب

آخر التعليقات

    أخبار بووم على الفيسبوك

    تابعنا على تويتر

    Translate »
    We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
    Cookies settings
    Accept
    Privacy & Cookie policy
    Privacy & Cookies policy
    Cookie name Active

    Privacy Policy

    What information do we collect?

    We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

    What do we use your information for?

    Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

    How do we protect your information?

    We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

    Do we use cookies?

    Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

    Do we disclose any information to outside parties?

    We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

    Registration

    The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

    Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

    We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

    Updating your personal information

    We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

    Online Privacy Policy Only

    This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

    Your Consent

    By using our site, you consent to our privacy policy.

    Changes to our Privacy Policy

    If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
    Save settings
    Cookies settings